Login i ansøgningen med MitID eller NemID

I selvbetjeningsløsningen kan afkrydses hvilke typer ansættelse, du søger.

Til slut i selvbetjeningsløsningen modtager du en kvittering på, at Aarhus Kommune har modtaget dine oplysninger. Kontakt os hvis du ikke modtager kvittering.

Du kan søge:

  • Fastansættelse - du bliver ansat hos en BPA-borger og vil indgå i en fast arbejdsplan.

  • Ferievikar – du afløser en fastansat handicaphjælper i vedkommendes planlagte ferie.

  • Tilkaldevikar – du bliver kontaktet af en BPA-borger, hvis vedkommende akut mangler en afløser. Vær opmærksom på, hvis du søger job som tilkaldevikar, at du skal kunne tage vagter med kort varsel. Som tilkaldevikar opbygges der hurtigt en netværk som ofte kan føre til efterfølgende fastansættelse.
    Som studerende er arbejdet som tilkaldevikar særligt attraktivt.

    Hvis du søger job som tilkaldevikar, skal du vedhæfte din private straffeattest i ansøgningsforløbet. Det kan være en fordel at hente straffeattesten inden, du starter dit ansøgningsforløb.

    Du kan bestille din private straffeattest via selvbetjeningslinket nederst her på siden. Du modtager straffeattesten i din digitale postkasse inden for typisk to timer – der kan dog kan gå op til tre hverdag, før den lander i din digitale postkasse.

FÅ SVAR PÅ DE MEST ALMINDELIGE SPØRGSMÅL

Du skal være fyldt 18 år for at arbejde som handicaphjælper, derudover er der ingen specifikke krav. Den enkelte BPA-borger, som ansætter dig har deres egne krav og ønsker til en fremtidig handicaphjælper. Derfor anbefales det at du skriver en fyldestgørende tekst om dig som person i den digitale ansøgning, dermed kan din eventuelle fremtidige arbejdsgiver danne sig det bedst mulige indtryk af dig. 

Skemaerne og eventuelle bilag gøres tilgængelige for personer, der ønsker at ansætte handicaphjælpere. Disse har mulighed for at tage eller modtage kopier af ansøgningerne. Følgende oplysninger fra vikarsansøgningen udsendes, med dit samtykke, via digital post til et større antal borgere med BPA: Alder, navn, telefonnummer, by, mulige arbejdsdage, din højde, oplysninger om kørekort og bil samt om du har erfaring som handicaphjælper og om du har kendskab til personlift.

Du har ret til at få ændret dine oplysninger, ligesom du har ret til at få fjernet din ansøgning, når du vil.
Eventuelle oplysninger om cpr-nummer i fremsendte ansøgning vil blive anonymiseret inden deling med BPA-borgere.

En handicaphjælpers arbejde omfatter alle opgaver og gøremål, borgeren selv ville have udført, hvis borgeren selv kunne. Det betyder, at jobbet varierer meget fra borger til borger. Borgernes behov for hjælp er meget forskellige. Nogle kan meget selv, mens andre skal have hjælp til det meste.

Alle borgerne har et fysisk handicap; men er i øvrigt velfungerende og i stand til at udfylde arbejdsgiverrollen for staben af hjælpere.

Borgeren har det fulde ansvar som arbejdsgiver, herunder instruktion og oplæring af hjælperne, tilrettelæggelse af arbejdsplaner og fordeling af opgaverne.

Alle hjælperjob indeholder i større eller mindre grad personlig pleje, hjælp til toiletbesøg, bad og påklædning, husligt arbejde, ledsagelse og under alle omstændigheder i et tæt samarbejde med borgeren i dennes hverdag.

Det er borgeren som er din arbejdsgiver.

Du optjener løn for en kalendermåned, lønnen udbetales via NemKonto den 16. i måneden efter. 

Det er Aarhus kommune, der udbetaler din løn efter indberetning fra fra den borger du er ansat hos.

Har du spørgsmål angående den udbetalte løn skal du kontakte borgeren som du har arbejdet hos eller BPA-lønadministrationen, se kontaktoplysninger

Som udgangspunkt gemmer vi din ansøgning i tre måneder. Hvis du søger job i en begrænset periode indenfor tre måneder, sletter vi din ansøgning, når den angivne periode slutter. Ved samtykke til SMS-opfølgning bliver du kontaktet, hvis der er behov for fornyelse af din ansøgning. Du har altid mulighed for at få fjernet din ansøgning, ved henvendelse til BPA Aarhus.

Straffeattester

Den private straffeattest er den eneste attest med straffeoplysninger, du kan få som privatperson. Du kan fx få brug for den, hvis du søger nyt job. Du kan bestille din private straffeattest digitalt.

Hvis du er mellem 15 og 18 år, kan du bestille en privat straffeattest uden dine forældres tilladelse.

For at bestille og modtage straffeattesten digitalt, skal du have NemID/MitID og være tilmeldt Digital Post. Er du fritaget for Digital Post, kan du stadig bestille straffeattesten digitalt, hvorefter den bliver sendt til din folkeregisteradresse.

Straffeattesten er gratis.

Du kan bestille en privat straffeattest på disse sprog:

  • dansk
  • engelsk
  • tysk
  • fransk
  • spansk

Hvis din straffeattest ikke er ren, får du den dog kun på dansk.

Hvis du bor i udlandet og ikke har NemID/MitID, gælder der en anden proces. Læs mere på politiets hjemmeside.

Straffeattesten bliver i langt de fleste tilfælde sendt digitalt inden for to timer. Du kan læse Digital Post fra det offentlige på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks og mit.dk.

I få tilfælde kan der imidlertid gå op til ca. tre hverdage, fx hvis straffeattesten skal gennemgås manuelt, hvis den ikke er ren eller lign. Ekspeditionstiden kan være længere, hvis du henter straffeattesten på en politistation eller skal have den sendt til din folkeregisteradresse, fordi du er fritaget for Digital Post eller er bosat i udlandet.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din straffeattest er ren, kan du på politiets hjemmeside læse mere om, hvad der står på en privat straffeattest, og hvor længe det står der.

Har du problemer med at hente din straffeattest digitalt, eller har du spørgsmål til din straffeattest, kan du kontakte Kriminalregisteret under Politiets Administrative Center.