Gå til hovedindhold

Få råd og vejledning

Du kan kontakte BPA Aarhus, hvis du har spørgsmål i forbindelse med arbejdet som handicaphjælper.

  • Læs op

Indhold

    Har du som ansat hjælper brug for råd og vejledning, eller tænker du på om arbejdet kunne være noget for dig, er du velkommen til at kontakte os. Du kan eventuelt finde ønsket information i Håndbogen for BPA-ordningen i Aarhus samt svar på de mest almindelige spørgsmål herunder.

    Du kan henvende dig til BPA Aarhus uden at oplyse, hvem du eller din arbejdsgiver er.

    FÅ SVAR PÅ DE MEST ALMINDELIGE SPØRGSMÅL

    Du skal være fyldt 18 år for at arbejde som handicaphjælper, derudover er der ingen specifikke krav. Den enkelte BPA-borger, som ansætter dig har deres egne krav og ønsker til en fremtidig handicaphjælper. Derfor anbefales det at du skriver en fyldestgørende tekst om dig som person i den digitale ansøgning, dermed kan din eventuelle fremtidige arbejdsgiver danne sig det bedst mulige indtryk af dig. 

    Du har ret til at få ændret dine oplysninger, ligesom du har ret til at få fjernet din ansøgning, når du vil.
    Eventuelle oplysninger om cpr-nummer i fremsendte ansøgning vil blive anonymiseret inden deling med BPA-borgere.

    En handicaphjælpers arbejde omfatter alle opgaver og gøremål, borgeren selv ville have udført, hvis borgeren selv kunne. Det betyder, at jobbet varierer meget fra borger til borger. Borgernes behov for hjælp er meget forskellige. Nogle kan meget selv, mens andre skal have hjælp til det meste.

    Alle borgerne har et fysisk handicap; men er i øvrigt velfungerende og i stand til at udfylde arbejdsgiverrollen for staben af hjælpere.

    Borgeren har det fulde ansvar som arbejdsgiver, herunder instruktion og oplæring af hjælperne, tilrettelæggelse af arbejdsplaner og fordeling af opgaverne.

    Alle hjælperjob indeholder i større eller mindre grad personlig pleje, hjælp til toiletbesøg, bad og påklædning, husligt arbejde, ledsagelse og under alle omstændigheder i et tæt samarbejde med borgeren i dennes hverdag.

    Det er borgeren som er din arbejdsgiver.

    Du optjener løn for en kalendermåned, lønnen udbetales via NemKonto den 16. i måneden efter. 

    Det er Aarhus kommune, der udbetaler din løn efter indberetning fra fra den borger du er ansat hos.

    Har du spørgsmål angående den udbetalte løn skal du kontakte borgeren som du har arbejdet hos eller BPA-lønadministrationen, se kontaktoplysninger

    Find svar i Håndbogen

    Håndbog for BPA-ordningen i Aarhus

    Sidst opdateret: 24. april 2023